Shopping-mainontaa suosivat erityisesti verkkokaupat, mutta se soveltuu myös kivijalkaliikkeille. Ainoa vaatimus on se, että mainostettava tuote on konkreettinen, esimerkiksi ”kotimaiset villasukat” tai ”akkuporakone”. Shopping-mainontaa ei tästä syystä toistaiseksi ole mahdollista toteuttaa palveluille tai esimerkiksi ladattaville ohjelmistolisensseille.

Google Shoppingin tärkeimpiä ominaisuuksia on tehdä tuote- ja hintavertailu asiakkaille entistä helpommaksi. Hakiessaan tiettyä tuotetta tai tuotetyyppiä hakutulossivulle (sekä Googlen Shopping / Ostokset välilehdelle) ilmaantuu haetun kaltaisten tuotteiden kuvamainoksia eri yritysten valikoimista. Tuotteiden olennaisimmat tiedot kuten hinta, väri sekä mahdolliset asiakasarvostelut ovat nähtävissä yhdellä silmäyksellä, jonka perusteella asiakkaan on helppo tehdä valintansa.

Verkkokaupoille Shopping voi olla tästä syystä tehokkaampaa perinteiseen Google Ads -hakusanamainontaan verrattuna. Shopping-mainoksilla yksittäisten tuotteiden promoaminen helpottuu ja tehostuu, sillä kuvallinen mainos herättää potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen ja huomion pelkkää tekstimainosta tehokkaammin. Tämän lisäksi klikkaukset verkkosivulle ovat usein laadukkaampia ja pidemmässä vaiheessa ostopolkua, sillä asiakas on voinut tehdä hintavertailun jo hakutulossivulla ja hänellä on tärkeimmät tuotetiedot hallussaan verkkosivulle siirtyessä.

Shopping-mainonnan käynnistäminen vaatii hieman enemmän vaivannäköä muihin Google Adsin kampanjatyyppeihin verrattuna. Mainonta edellyttää Google Kauppiasportaaliin ladattavaa tuotesyötettä eli feediä, jonka kautta Google Ads saa tuotetiedot mainoksissa esitettäväksi. Shopping-mainonta ei käytä hakusanoja, vaan kaikki potentiaalisten asiakkaiden tekemiin hakuihin tieto tulee suoraan tuotesyötteestä. Syötteen toteuttaminen onnistuu manuaalisesti, tai verkkokauppojen valmiiden lisäosien avulla. Konsultoimme mielellämme tuotesyötteen luomisessa, jotta Shopping-kampanjat saadaan toimimaan parhaalla mahdollisella teholla.

Missä mainokset näkyvät?

Shopping-mainoksia näytetään pääasiassa Googlen hakutulossivun ylälaidassa ja oikeassa sivupalkissa, sekä erillisellä Ostokset (Shopping) -välilehdellä, mutta niitä voidaan näyttää myös Googlen hakukumppanien verkkosivuilla tai Display ja Discovery -verkostoissa.

Shopping-mainokset tuovat yritykselle hyvän lisänäkyvyyden mahdollisuuden hakutuloksissa, sillä näyttävien mainospaikkojen lisäksi ne voivat näkyä yhtä aikaa saman yrityksen Ads-hakusanamainoksen kanssa. Tällä metodilla Google pyrkii tarjoamaan käyttäjille kattavan valikoiman tuotteita, jotka vastaavat heidän tekemäänsä hakua.
Myös saman yrityksen Shopping-mainoksia voi näkyä useampia samalla kertaa, jos asiakas esimerkiksi googlaa tarkan tuotenimen sijaan yleisemmällä termillä, kuten ”langattomat kuulokkeet”.

Hinnoitteluperuste

Kuten Google Adsin muutkin kampanjatyypit, myös Shopping-mainonta perustuu käyttäjän hakua seuraavaan mainoshuutokauppaan, sekä klikkauskohtaiseen hintaan (cost-per-click, CPC).

Mainonnan mediabudjetti kannattaa mitoittaa oikein, jotta mainos ei jää huutokauppavaiheessa muiden enemmän tarjoavien kilpailijoiden jalkoihin, mutta varsinainen veloitus tapahtuu vasta asiakkaan klikatessa mainosta ja siirtyessä verkkosivulle.

Shopping-mainosten klikkihinnat vaihtelevat aloittain ja tuoteryhmittäin, ja kilpailutilanteet vaihtelevat mm. vuodenaikojen ja juhlapyhien perusteella.

Miten Shopping tukee muuta mainontaa?

Google Shopping -soveltuu erityisen hyvin mainonnan siihen hetkeen, kun potentiaaliset asiakkaat ovat jo niin sanotusti ostohousut jalassa. Uutuustuotetta on voitu tuoda ensin esiin Display-mainonnassa tai sosiaalisen median kanavissa, ja lähtiessään tutkimaan tuotetta tarkemmin asiakas osaa jo käyttää tuotenimeä tai brändiä hakuterminään.
Tällöin Google Shopping osaa tuoda asiakkaan eteen hänen hakuaan vastaavia tuotteita kuvineen, hintoineen ja muine perustietoineen vertailtavaksi, siinä missä hakusanamainonnan tulokset voivat tuoda esiin muita saman tuoteryhmän tuotteita tai kattavampaa lisätietoa.

Shopping ja hakusanamainonta eivät siis poissulje toisiaan, vaan mahdollistavat yrityksen hakutulosnäkyvyyden moninkertaistumisen!