Manttelinperijäksi nousee uuden sukupolven seurantatyökalu Google Analytics 4, jonka valtakausi alkaa 1.7.2023 kun vanha UA lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta.

Ideaalitilanteessa uusi GA4 olisi asennettu ja valjastettu täysipäiväisesti käyttöön jo viime vuoden alkupuoliskolla, jotta vertailudataa edellisvuoteen olisi saatavilla sittenkin, kun UA ei tätä enää mahdollista. Jos tämä on kuitenkin jäänyt vielä mietintäasteelle, et ole asian kanssa yksin. Autamme mielellämme uuden analytiikkaversion asentamisessa ja käyttöönotossa heti, kun asia on sinulle ajankohtainen.

Mitä ihmettä, Googlehan ilmoitti määrittävänsä GA4:n puolestasi. Miksi siis kaipaisit meitä sekaantumaan asiaan?

Aina kun asioita toteutetaan isoina automatisoituina kertatoimina, on olemassa jonkinlainen perustaso, joka toimenpiteellä saavutetaan. Siinä ei huomioida yksittäisen toimijan tarpeita sen suhteen, mitkä tiedot kellekin ovat tärkeitä. Jos analytiikka halutaan sellaiselle tolalle (ja miksi ei haluttaisi), että se vastaa juuri sinun ja yrityksesi liiketoiminnan tarpeita, vaatii GA4:n konfigurointi tietyn määrän räätälöintiä.

Toki perusversiollakin voi pärjätä, mutta on syytä huomioida, että analytiikkaan kytkeytyy pelkän sivustoliikenteen seurannan ohella usein myös erilaisia mainonnan alustoja, erityisesti Google Ads. Mikäli GA4 on otettu käyttöön ”vähän sinne päin”, alkaa se nopeasti hankaloittaa tavoitteiden seurantaa ja saavuttamista. Samalla analytiikan kautta voi Google Adsiin virrata virheellistä tai vajaata tietoa mainonnan tehokkuudesta, jolloin koneoppiminen ajautuu äkkiä väärille raiteille ja mainonnan kustannustehokkuus kärsii.

Näistä syistä suosittelemme Google Analytics 4:n konfiguroinnin luottamista asiantuntijoidemme huomaan. Oikein toteutettuna siirtymä vanhasta uuteen sujuu hallitusti ja virhetilanteet kaikkine sivuvaikutuksineen saadaan vältettyä.

Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää!