Sijoittuakseen korkealle hakutulosten joukossa, verkkosivun on oltava hakukoneoptimoitu. Onnistunut hakukoneoptimointi eli SEO on monen tekijän summa, ja jatkuvaa työtä vaativa prosessi. Hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa esimerkiksi hiomalla sivuston rakennetta, tekstisisältöjä ja teknisiä ominaisuuksia.

Paikallista hakukonenäkyvyyttä Google My Busineksen avulla

Etenkin kivijalkaliikkeille ja muille tietyllä alueella toimiville yrityksille ja organisaatioille tärkeä maksuttoman hakukonenäkyvyyden tarjoaja on Google My Business -yritysprofiili. Googlen palveluvalikoimaan kuuluva Google My Business, GMB, on kuin verkossa toimiva näyteikkuna, joka nousee esiin hakutulosten ohella.

Hyvin optimoitu GMB-profiili voi nousta esiin bränditermien lisäksi myös toimipisteen tuotteiden tai palveluiden aihealueeseen liittyvien hakujen yhteydessä. Profiili pyrkii tarjoamaan potentiaalisille asiakkaille tärkeimmät ja olennaisimmat tiedot yhdessä näkymässä, esimerkiksi aukioloajat, reittiohjeet tai ruokalistan.

Maksettu hakukonenäkyvyys

Jo ennen parastakaan luonnollista osumaa hakutulossivulla voi näkyä hakua vastaavia mainoksia. Maksetun Google Ads -hakusanamainonnan avulla yrityksen, tuotteen tai palvelun on helpompi päästä näkymään Googlen hakutuloksissa parhailla paikoilla.

Google Ads hakusanamainonta eli SEM tavoittaa tehokkaasti ihmiset, jotka googlaavat tuotteita ja palveluita.

Oman lisänsä maksetun hakukonenäkyvyyden kimaraan tuo Google Ads Shopping -mainonta, joka on äärimmäisen tehokas keino houkutella potentiaaliset asiakkaat verkkokauppaan siinä vaiheessa, kun hintavertailuakin on jo tehty.

Maksettu mainonta ei kuitenkaan ole oikotie onneen, vaan saadakseen oman brändinsä, tuotteensa tai palvelunsa näkymään Googlen hakutuloksissa, on käyttäjäkokemus pidettävä visusti mielessä. Suurikaan rahasumma ei takaa hakukonenäkyvyyttä, jos mainonta ja verkkosivu eivät puhalla yhteen hiileen ja tarjoa tarpeeseen vastaavaa ja toimivaa asiakaskokemusta.