Google Ads Display ja Discovery
Google Ads Display ja Discovery – visuaalista mainontaa.
Google Ads tarjoaa tekstipohjaisen hakusanamainonnan ohella myös visuaalisia kuvaan ja videoon perustuvia mainosmuotoja. Display ja Discovery -mainonta tuo tuotteesi ja palvelusi potentiaalisten asiakkaiden näkyville jo ennen kuin he niitä aktiivisesti etsivät.
Display -mainonnassa hyödynnetään Googlen ja sen kumppaneiden laajat näyttöpaikkaverkostot, jotka kattavat miljoonia verkkosivuja ja mobiiliapplikaatioita joille mainoksesi on mahdollista saada näkymään. Erilaisten kohdennusvaihtoehtojen avulla näyttöpaikkoja saadaan rajattua.
Discovery -mainonnassa mainospaikat puolestaan löytyvät mobiililaitteiden Discover-näkymästä, luonnollisena osana uutissyötettä. Lisäksi sekä Display, että Discovery hyödyntävät YouTubea ja Gmailia mainosten näyttöpaikkoina.
Suunnittelu
Asiakkaan tarpeet ja toiveet ovat suuressa roolissa siinä vaiheessa, kun alamme suunnittelemaan mainonnan tyyppiä, sisältöä ja kohdennusta. Yhdessä ideoiden saamme aikaan kokonaiskuvan tarpeesta, jonka pohjalta laadimme suosituksen kampanjan punaisesta langasta. Koska kyseessä on voimakkaasti visuaalisuuteen nojaava mainonnan tyyppi, voidaan kokonaisuuteen sisällyttää myös graafisen suunnittelun osaamistamme.
Toteutus
Toteutusta pääsemme aloittamaan, kun mainonnassa tarvittavat materiaalit on saatu kasaan. Display -mainonnassa voimme hyödyntää sekä staattisia bannereita, että Google Adsin automaattisesti eri mainospaikoille muotoutuvaa mainostyyppiä, videoita ja animaatioita.
Discovery -mainontaa varten tuotteesta tai palvelusta on puolestaan syytä olla useita hyvälaatuisia kuvia.
Viimeistely
Kampanjarakenteen ja mainosten luovan sisällön ollessa kunnossa lähetämme mainokset asiakkaalle hyväksyttäväksi. Samassa yhteydessä tarkistamme, että kampanjan kohdennukset on asetettu oikein, ja että hintatarjousstrategia ja budjetti vastaavat sitä mitä on sovittu. Mainosten sisältöön tehdään tarvittaessa viimeiset muutokset ennen julkaisua, aina asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Julkaisu ja ylläpito
Julkaisun jälkeen kampanja käy läpi Google Adsin tarkistuskierroksen, sekä lyhyen oppimisjakson, jonka aikana kerätään mahdollisimman kattavasti dataa koneoppimisen tarpeisiin. Oppimisjakson päätyttyä alkavat seurannan, testauksen ja optimoinnin työt, joiden avulla kampanjaa jatkokehitetään kustannustehokkaammaksi, konvertoivammaksi ja asiakkaan tarpeita mahdollisimman hyvin palvelevaksi.
Googlen Display-verkosto on valtava kokonaisuus, jonka sisällä mainonnan kohdentamismahdollisuudet ovat monipuoliset ja jokaiselle yritykselle tai organisaatiolle on löydettävissä sopiva tapa mainostaa ja tavoittaa juuri heille tärkeä kohderyhmä.
Display-mainontaa voidaan hyödyntää tehokkaasti esimerkiksi uudelleenmarkkinoin eli remarketingin tai retargetingin kanavana kohdistamalla mainonta jo sivustolla vierailleille henkilöille. Hyviä kohderyhmiä ovat myös ostoaikeissa olevat ns. in-market -yleisöt, sekä yrityksen tarjoamasta palvelu- tai tuotekategoriasta kiinnostuneet affinity-yleisöt.
Display-mainonta on tyypillisesti heikommin konvertoiva mainonnan tyyppi kuin esimerkiksi Google Ads -hakusanamainonta. Display-mainonta on kuitenkin tehokas keino asiakkaiden herättelyyn heidän ollessaan vasta ostopolun alkumetreillä. Displayn avulla voidaan kasvattaa brändin tunnettuutta, tavoittaa suuria yleisömassoja pienillä klikkihinnoilla, sekä houkutella verkkosivuilla jo vierailleita ihmisiä takaisin ostopolulle.
Missä Display-mainokset näkyvät?
Googlen Display -verkosto, Google Display Network, on valtava, yli kahden miljoonan Googlen mainosverkostoon liittyneen sivuston, sovelluksen ja palvelun muodostama kokonaisuus. Mainosverkosto auttaa Googlea kasvattamaan omaa tonttiaan mainosten näyttöpaikkana ja verkostoon kuuluvat kumppanit saavat mainosrahoista oman osuutensa tarjoamistaan mainospaikoista.
Display-mainoksia voikin nähdä lukemattomilla verkkosivuilla, sekä verkkopalveluissa ja -sovelluksissa monella eri mediamuodolla toteutettuna. Mainokset voivat olla visuaalisia ja huomiota herättäviä kuva-, ääni-, tai videomainoksia, näyttäviä mainosbannereita tai pelkän tekstin varaan nojaavia mainoksia.
Kumppaniverkoston ohella mainoksia näytetään luonnollisesti myös Googlen omien palveluiden ja sovellusten, kuten YouTuben, Bloggerin ja Gmailin mainospaikoilla.
Miksi Discovery -mainonta kannattaa?
Discovery-verkostossa toteutetut kampanjat voivat tavoittaa jopa kolme miljardia asiakasta Googlen tarjoamissa mainonnan kanavissa. Discovery -mainonta hyödyntää tehokkaasti Googlen keräämiä yleisösignaaleja, sekä potentiaalisten asiakkaiden ostoaikeisiin liittyviä signaaleja. Discovery kampanjat mahdollistavat visuaalisesti houkuttelevien ja personoitujen mainoskokemusten esittämisen käyttäjille, jotka ovat toiminnallaan viestineet olevansa potentiaalisesti kiinnostuneita yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista.
Discovery -mainokset ovat interaktiivisia natiivinomaisia mainoksia, jotka täydentävät tarjolla olevien mainospaikkojen ja -muotojen valikoimaa Google Adsissa. Siinä missä Google Shopping tarjoaa hyödyllisiä tuotetietoja ja Google Display näyttäviä kuva- ja videomainoksia, Discovery tuo oman mausteensa visuaalisen markkinoinnin repertuaariin. Facebookin, Instagramin ja LinkedInin puolelta tuttu karusellimainos on Discoveryn myötä tuotu tarjolle myös Googlen mainospaikoille.
Discovery -mainonta tarjoaakin uuden ja mielenkiintoisen väylän yhdistää hakutermien käyttö yleisökohdennuksiin, entistä suurempaan kattavuuteen, sekä monipuolisempaan tarinankerrontaan visuaalisten elementtien avulla.
Missä mainokset näkyvät?
Discovery -mainoksia näytetään Googlen omien palveluiden, YouTuben, Gmailin ja Discoverin mainospaikoilla. Parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen tarjoamiseksi Discovery -mainokset on suunniteltu näkymään potentiaalisille asiakkaille luontevasti silloin, kun he kuluttavat suosikkisisältöjään ja selaavat syötteisiin perustuvia suosituksia. Mainosten asettelu hyödyntää Googlen koneoppimista, jotta tarjottava sisältö näkyy aina saumattomasti käytettävästä laitteesta riippumatta.
Discovery-mainosten sijoittuminen mainospaikoille määräytyy käyttäjiä kiinnostavien aiheiden perusteella. Kiinnostuksen osoituksen signaaliksi voidaan lukea esimerkiksi videot, joita potentiaalinen asiakas katsoo YouTubessa, tai sisältö, jota hän kuluttaa Discoverissa.
Miten Display ja Discovery tukevat muuta mainontaa?
Display ja Discovery ovat erinomaisia mainosmuotoja brändin tunnettuuden kasvattamiseen, uusien tuote- tai palvelulanseerausten promoamiseen, sekä näyttävään ja huomiota herättävään uudelleenmarkkinointiin.
Haluatko tavoittaa uusia asiakkaita tai herätellä vanhoja monipuolisesti eri medioissa? Discovery ja Display -kampanjat tavoittavat ihmiset juuri siellä, missä he verkkosisältöjä selaavat. Visuaaliset, houkuttelevat ja inspiroivat mainoskokonaisuudet näkyvät niin Googlen omien palveluiden fiideissä kuin kumppaniverkoston verkkosivuilla ja sovelluksissa.