Monilla ennen vuotta 2022 perustetuilla sivustoilla on käytössään Universal Analytics (UA), joka on Google Analyticsin vanhentuva versio. Tämän tulee ensi vuoden aikana korvaamaan uusi Google Analytics 4 (GA4.) Vanhan Analytics -version päivitykset ja kehittäminen päättyvät Googlen osalta heinäkuussa 2023, jolloin uutta dataa ei enää kerätä.

Uusin GA4 käytännössä

Horisontilla toteutettuihin sivustoihin asennetaan oletuksena uusi GA4 seuranta. Ennen vuotta 2022 toteutettuihin sivustoihin päivitämme uuden seurannan asiakkaidemme niin toivoessa. Uusi Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön mahdollisimman pian vanhan UA:n rinnalle, jotta dataa kertyisi myös uuteen seurantatyökaluun mahdollisimman paljon ennen vanhan version toiminnan päättymistä.

Uusi GA4 ei siis yliaja vanhaa analytiikkaa, vaan keräilee dataa UA:n rinnalla. GA4 perustetaan samalle tilille mahdollisesti jo olemassaolevan UA:n kanssa, koska yhteneväistä datahistoriaa halutaan toki säilyttää jatkossakin. Myös samat tapahtumat ja tavoitteet sisällytetään GA4:seen. Uuden analytiikan käyttöönoton yhteydessä voidaan lisäksi kartoittaa, onko tarvetta uusille konversioseurannoille.

Kirjautumalla analytiikkatilillesi voit tarkistaa, onko käytössäsi jo uusi vai edelleen vanha versio: vanhan tunnuksen alussa ovat kirjaimet UA ja uusi GA4 koostuu pelkästä numerosarjasta.

Google Analytics 4:n edut

Uusi GA4 pyrkii huomioimaan entistä paremmin uudistuvat evästekäytännöt, verkkokäyttäjien yksityisyydensuojan. Se myös mahdollistaa entistä paremmat seurantamahdollisuudet ja tarjoaa yksityiskohtaisempaa tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä sivustoilla ja eri alustoilla kuin vanha UA. Yksi merkittävä uudistus onkin GA4:n kyky muodostaa entistä laajempia kokonaiskuvia eri laitteiden ja kanavien välille sirpaloituneesta asiakaspolusta. Raporttien hakutoimintoa on päivitetty, mistä johtuen datan etsiminen on mutkattomampaa ja datan visualisointeja on kehitetty huomattavasti. Lisäksi GA4:n asentaminen ja perusseurantojen käyttöönotto on melko helppo ja nopea toimenpide toteuttaa.

Google Analytics 4 on mahdollista asentaa itse Googlen tarjoamien ohjeiden mukaan tai voimme tehdä sen puolestasi. Tärkeää on muistaa varmistaa Tag Managerin ja Analyticsin linkitysten toimivuus, sekä Analytics -mittauskokonaisuuden linkittäminen Google Adsiin. GA4:n perusseurantoihin kuuluvat mm. videoiden katselut, kävijämäärät ja sivuston katselukerrat. Näiden lisäksi hyödyllisiä seurantaan asetettavia tavoitteita ovat lomakkeet sekä tiettyjen sivujen ja linkkien klikkaukset.

Miksi Google Analytics 4 on syytä ottaa käyttöön NYT?

Heinäkuu on lähes täällä ja sen myötä alkaa vuoden mittainen lähtölaskenta vanhentuvan Universal Analyticsin alasajolle. Jos uusi Google Analytics 4 ei ole tällöin käytössä, vuoden päästä ollaan tilanteessa, jossa vanhan analytiikan data lakkaa kertymästä ja seurantadatassa (mukaan lukien mainonnan konversioseuranta) on aukko siltä ajanjaksolta, kun uutta GA4:sta ei ole vielä ollut käytössä.

Huomion arvoista on myös se, että Google on ilmoittanut vanhan UA:n keräämän seurantadatan olevan saatavilla ainoastaan vuoden 2023 loppuun, jonka jälkeen palvelu ajetaan lopullisesti alas.

Tartu siis toimeen nyt niin varmistat, että verkkosivusi kävijäseuranta on ajan tasalla ja valmis muutosten tuuliin!