Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization).
Hyvin optimoitu verkkosivu löytyy hakukoneiden tulosten kärkipäästä ja auttaa ohjaamaan enemmän potentiaalisia asiakkaita sivulle. Hakukoneoptimoinnin päämääränä on parantaa näkyvyyttä yritykselle oleellisten avainsanojen tai termien osalta hakukoneiden hakutuloksissa, eli nostaa sivu näkyviin juuri niillä avainsanoilla, joilla kohderyhmään kuuluvat henkilöt hakevat verkossa tietoa palveluista tai tuotteista.
Hakukoneoptimointi ulottuu verkkosivun jokaiselle osa-alueelle tekstisisällöistä koodipohjaan ja on pitkäjänteisyyttä vaativa toimenpide. Hakukoneoptimointi ei tarjoa pikavoittoja, vaan sen avulla pyritään hiljalleen kasvattamaan näkyvyyttä hakukoneissa ja tätä kautta tuomaan orgaanista, eli maksutonta kävijäliikennettä sivulle.
Suunnittelu
Hakukoneoptimointi on monimuotoinen prosessi, jonka toteutusvaiheet ovat hyvin verkkosivukohtaisia. Sivusto auditoidaan usean eri työkalun avulla ja sen ongelmakohdat selvitetään perusteellisesti. Asiakkaan kanssa käydään läpi mitkä tahot ovat kykeneviä vastaamaan minkäkin osa-alueen, esim. koodin tai tekstisisältöjen, mahdollisista parannustöistä toimitettujen kehitysehdotusten pohjalta.
Toteutus
Kun verkkosivu on auditoitu ja tulokset selvillä, laaditaan toimintasuunnitelma. Auditoinnissa hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat ongelmakohdat asetetaan tärkeysjärjestykseen vakavuuden ja korjaamisen haasteellisuuden perusteella. Kehitysehdotukset toimitetaan asiakkaalle tai otetaan työlistalle sisäisesti, mikäli verkkosivu on Horisontti Median ylläpidossa.
Viimeistely
Auditoinnissa löydetyt tekniset ongelmakohdat korjataan ja hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia puutteita paikataan muun muassa sisältöjen laadun ja määrän osalta joko Horisontti Median, asiakkaan tai verkkosivua ylläpitävän kolmannen osapuolen toimesta. Muutosten valmistuttua sivustolle ajetaan tarkistus, jotta voidaan varmistua että kaikki suunnitellut työtehtävät on saatu toteutettua onnistuneesti.
Julkaisu ja ylläpito
Hakukoneoptimointi ei ole yksittäinen, kerralla kuntoon laitettava toimenpide vaan pidemmän aikavälin jatkuvaa, pitkäjänteisyyttä vaativaa kehitystyötä. Hakukoneiden päivitysten ja kilpailutilanteen muutosten takia verkkosivun rakenteen ja sisällön tilaa on syytä pitää silmällä säännöllisesti, ja tehdä parannuksia sitä mukaa kun mahdollisuuksia ja tarpeita ilmenee.
Hakukoneoptimointi eli SEO pyrkii parantamaan ja kasvattamaan verkkosivulle saapuvan orgaanisen, eli maksuttoman liikenteen määrää ja laatua tehostamalla sivuston näkyvyyttä hakukoneiden tuloksissa. Hakukoneoptimoinnin tärkein päämäärä on nostaa verkkosivu hakutuloksissa mahdollisimman korkealle, kun käyttäjä googlaa verkkosivun tarjoamaa tuotetta tai palvelua vastaavia hakusanoja ja -lauseita käyttäen.
Hakukoneoptimointi ei ole nopea toimenpide, koska hakukoneet huomioivat lukuisia tekijöitä hakusijoitusten määrittelyssä. Kiristyvän kilpailutilanteen ohella teknologian jatkuva kehittyminen tuo omat haasteensa hakukoneoptimointiin, sillä Googlen hakutuloksissa näkymiseen vaikuttavat seikat ja painopisteen elävät ja päivittyvät jatkuvasti. Googlen tekoäly kerää dataa, sekä oppii uutta käyttäjistä ja verkkosivuista lakkaamatta. Tekoäly mm. tekee analyysejä käyttäjien aiemmista hauista ja heidän verkkosivukäyttäytymisestään, ja antaa niiden perusteella osuvimmiksi arvottamansa hakutulokset käyttäjille.
Voimme auttaa sinua verkkosivujesi hakukoneoptimoinnissa! Analysoimme verkkosivusi tilanteen SEO-näkökulmasta sekä sisällöllisten, että rakenteellisten seikkojen osalta ja annamme konkreettiset parannusehdotukset, sekä tarvittaessa lisätukea ehdotusten toteuttamiseen ja sisällöntuotantoon.
Toteuttamamme verkkosivut ja verkkokaupat on aina tehty hakukoneystävällisyys huomioiden projektin alkumetreiltä saakka.
Miksi SEO on tärkeää?
Kun sivuston sijoitus hakukonetuloksissa paranee, ohjautuu sivustolle entistä enemmän laadukasta ja maksutonta liikennettä. Hakukoneoptimoinnin kohdalla on tärkeää seurata ja analysoida sivuston liikennettä ja kävijädataa, jotta sivustoa voidaan kehittää. Google Analytics tarjoaa monipuoliset työkalut, joiden avulla saadaan kerättyä tietoa mm. siitä mistä kanavista liikennettä saadaan ja kuinka paljon, sekä siitä mitä kävijät sivustolle saavuttuaan tekevät.
Verkkosivujen tekninen toteutus vaikuttaa siihen, kuinka hyvin Googlen hakurobotit löytävät sivuston eri alasivut ja saavat ne indeksoitua, eli lisättyä Googlen tietokantaan. Jos verkkosivua ei ole indeksoitu Googlen tietokantaan, sitä ei löydy Googlen hakutuloksista.
Myös verkkosivun käyttäjäystävällisyyteen on syytä panostaa olennaisena osana hakukoneoptimointia. Google tarkkailee ihmisten käyttäytymistä ja voi joko parantaa tai heikentää sivujen näkymistä hakutuloksissa riippuen siitä, kuinka pitkään ihmiset sivustolla viipyvät.
Hyvin hakukoneoptimoitu verkkosivu maksaa itsensä takaisin pitkässä juoksussa, kun orgaanisen eli maksuttoman liikenteen määrää saadaan paremman hakukonenäkyvyyden seurauksena kasvatettua.
Toimintaperiaate
Verkkosivun hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät voidaan jakaa kolmeen eri osa-alueeseen; tekniseen toteutukseen (techical SEO), sisältöön (on-page SEO), sekä ulkoisiin tekijöihin (off-page SEO).
Tekniset seikat hakukoneoptimoinnissa liittyvät pitkälti optimaalisen käyttäjäkokemuksen tarjoamiseen, sekä sivuston hakukoneystävälliseen rakenteeseen. Teknisen SEO:n kulmakiviä ovat mm. sivuston nopeus, mobiiliresponsiivisuus, sekä sivukartat ja hakukonerobotteja ohjaavat tiedostot.
Kun yhä suurempi osa verkkoliikenteestä siirtyy tietokoneilta puhelimille ja tableteille, on sivuston mobiiliystävällisyys äärimmäisen tärkeä seikka. Google korostaakin nykyään sujuvan ja nopean mobiilikokemuksen tärkeyttä, ja se on yksi tärkeimmistä sijoituskriteereistä hakutulosten arvottamisessa.
Jos sivu on mobiiliystävällinen, eli responsiivinen, Google sijoittaa sivun paremmalle sijalle hakutuloksissa. Sähäkkä latausnopeus ja helppo käytettävyys ovat avaintekijöitä sivuston mobiilitoimivuudessa ja niitä Google arvostaa.
Sivuston sisällöllisessä SEO:ssa painotus on verkkosivun teksti- ja kuvasisällöissä, jotka pyritään optimoimaan sekä hakukoneita, että verkkosivuvierailijoita varten. Selkeä sivurakenne ja laadukas, informatiivinen sisältö pyrkivät tekemään sivustosta kiinnostavamman potentiaalisten asiakkaiden näkökulmasta katsottuna.
Ulkoiset tekijät liittyvät sivuston ulkopuoliseen linkitykseen eli linkkeihin, jotka ohjaavat verkkosivulle muilta sivuilta. Google käyttääkin myös ulkoisia linkkejä apuna sen arvioimisessa, kuinka relevanttia sisältöä sivusto tarjoaa. Positiivisesti hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia ulkoisia linkkejä voivat olla esimerkiksi suosituista blogeista olevat linkit tai toisten yritysten, esimerkiksi yhteistyökumppaneiden linkitykset.
Miten SEO tukee muuta mainontaa?
Hakukoneoptimointi ei ole sama asia kuin hakukonemainonta. Hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan verkossa ilmaisia klikkauksia, kun taas hakukonemainonta (oli kyseessä sitten hakusanamainonta, Display- tai Discovery -mainonta, taikka Shopping -mainonta), on maksettua mainontaa.
SEO ja SEM, hakukonemainonta, luovat yhdessä tehokkaan, toisiaan tukevan kokonaisuuden. Hakukonemainonnan tavoite on saada kasvatettua verkkosivun kävijäliikennettä, sekä vallata näyttöalaa hakutulossivulta. Hakukonemarkkinoinnin kohdalla kannattaakin panostaa maksetun mainonnan ja optimoinnin yhteistyöhön, jolloin ne auttavat toisiaan markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisessa mahdollisimman hyvin.
Myös sosiaalinen media on tuonut oman mausteensa hakukoneoptimointiin. Kattava somenäkyvyys, sekä suositut kuvat, videot ja julkaisut esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa tai LinkedInissä kohentavat niihin linkittyvän sivuston arvoa Googlen silmissä. Laadukas sisältö ja säännöllinen aktiivisuus sosiaalisen median kanavissa tukevat siis verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä, sillä Google rekisteröi positiiviset signaalit ihmisiä kiinnostavasta sisällöstä ja antaa sivustolle entistä enemmän hakukonenäkyvyyttä.