Hakusanamainonta
Google Ads –hakusanamainonta tavoittaa asiakkaasi tehokkaasti.
Hakusanamainonta on Googlen hakuverkossa toimiva markkinoinnin keino, joka tavoittaa tehokkaasti potentiaalisia asiakkaita ostopolun jokaisessa vaiheessa. Hakusanamainonta perustuu avainsanoihin, joiden avulla määritellään se millaisia tuotteita, palveluita tai aiheita etsiville ihmisille mainoksia näytetään.
Maksetulla mainonnalla yrityksen mahdollisuudet nousta Googlen hakutulosten kärkeen kasvavat merkittävästi ja paranevat entisestään, kun mainonta on toteutettu laadukkaasti avainsanojen määrittelystä luovaan sisältöön ja laskeutumissivuun saakka. Hakusanamainonnan hinta määrittyy kilpailutilanteen mukaan, mutta budjetin säätäminen on tehty hyvin joustavaksi. Budjettia voidaankin säätää asiakkaan tarpeiden mukaan nopeallakin syklillä tilanteen niin vaatiessa.
Suunnittelu
Google Ads mainonta alkaa aina asiakkaiden tarpeiden kartoituksella. Selvitämme mainonnan nykytilan, sekä sen millaisia tarpeita ja toiveita asiakkaalla mainonnan sisällön, kohdennuksen ja tulosten suhteen on ja laadimme tämän pohjalta ehdotuksen. Erilaisten analyysien avulla hahmottelemme suositukset kampanjarakenteesta, käytettävistä avainsanoista ja mainonnan budjetista.
Toteutus
Hakusanamainonnan toteutus alkaa uuden mainostilin luomisesta, tai olemassa olevan auditoinnista. Mainostilille rakennetaan sovitut kampanjat ja mainosryhmät, asetetaan avainsanat ja laaditaan ensimmäiset vedokset mainoksista. Mikäli mainostilillä on aktiivista mainontaa entuudestaan, kampanjat auditoidaan ja niille laaditaan parannusehdotukset, jotka toteutetaan kun asiakas on ne hyväksynyt.
Viimeistely
Viimeistelyvaiheessa mainokset käydään läpi yhdessä asiakkaan kanssa ja niihin tehdään tarvittaessa viimeiset muutokset ennen julkaisua. Mainosten ja mainoslaajennusten linkit ja laskeutumissivut testataan, ja budjetin jakautuminen kampanjoiden kesken tarkistetaan. Viimeistään tässä vaiheessa varmistetaan myös linkitys Google Adsin ja Google Analyticsin välillä, sekä tarkistetaan Analyticsiin asetetut tavoitteet tehokkaan konversioseurannan varmistamiseksi.
Julkaisu ja ylläpito
Julkaisun jälkeen mainokset käyvät läpi Googlen tarkistusprosessin, ja vie hetken aikaa ennen kuin mainokset näkyvät. Onnistuneen julkaisun jälkeen alkaa kampanjoiden lyhyt oppimisvaihe, jonka aikana mainostili kerää kävijädataa ja pyrkii muodostamaan kuvaa kohdeyleisöstä. Tästä eteenpäin kampanjoita päästään optimoimaan ja kehittämään tehokkaampaan suuntaan.
Horisontti Media on virallinen Google Partner, jonka ansiosta pysymme tarkasti ajan hermolla Google Adsin uusista tuulista. Teemme säännöllistä ja jatkuvaa yhteistyötä Googlen omien asiantuntijoiden kanssa voidaksemme tarjota omille asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua ja vastinetta mainontaan sijoitetuille euroille.
Mikäli tavoittelet lisää vierailijoita verkkosivuillesi, haluat kasvattaa myyntiä, kerätä enemmän liidejä, kerryttää useampia yhteydenottoja tai saada ihmiset palaamaan sivustollesi uudestaan ja uudestaan, oikein toteutettu hakusanamainonta on kustannustehokas keino saavuttaa toiminnallesi oleellisimmat tavoitteet.
Miksi hakusanamainonta kannattaa?
Hakusanamainonta eli SEM (sanoista Search Engine Marketing) on yksi digitaalisen mainonnan kulmakivistä. Googlen hakuverkoissa tätä palvelua tarjoaa Google Ads, monipuolinen mainosten luonnin ja hallinnan työkalu, jonka avulla mainostajan on mahdollista päästä hakutulosten paraatipaikoille.
Tärkein tavoite hakusanamainonnassa on nimensä mukaisesti löytyä hakutulosten joukosta, eli nousta esiin potentiaalisille asiakkaille silloin, kun hän googlaa yrityksen palveluihin tai tuotteisiin liittyvillä hakusanoilla. Sijoittuminen Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle on äärimmäisen tärkeää, sillä häviävän pieni osuus käyttäjistä vaivautuu siirtymään edes toiselle sivulle löytääkseen vastauksia hakuihinsa.
Toimintamallinsa takia hakusanamainonta on esimerkiksi lehti-, televisio- tai Display -mainontaa lähempänä varsinaista ostopäätöstä ja se tekee siitä erittäin tehokkaan mainonnan muodon. Hakusanamainonta kohdistetaan henkilöille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa hakemaansa aihetta kohtaan.
Missä hakusanamainos näkyy?
Hakusanamainokset näkyvät Googlen hakutuloksissa useilla eri paikoilla, osuvimmat ja laadukkaimmat heti sivun ylälaidassa. Nämä ylärivin mainokset näkyvätkin jo ennen kuin maksuttomat, eli orgaaniset hakutulokset!
Potentiaalisille asiakkaille esitettävät mainokset valikoituvat käytetyn hakusanan, sijainnin, ja asetetun mainosbudjetin perusteella. Mainontaa voidaan rajata tehokkaasti mm. maantieteellisen sijainnin perusteella, jotta espoolaisen leipomon mainokset eivät turhaan näy toiminta-alueen ulkopuolella.
Hinnoitteluperuste
Google Ads -mainonta on kustannustehokas kanava markkinointiin. Päivittäin tai kuukausittain käytettävä budjetti on täysin asiakkaan päätettävissä, ja sitä voidaan muokata joustavasti esimerkiksi sesonkivaihteluiden mukaan. Hakusanamainonta toimii klikkauskohtaisella hinnoittelulla (CPC = cost per click), eli mainosbudjettia veloitetaan vasta siinä vaiheessa, kun joku klikkaa mainosta.
Yksiselitteistä hintaa klikkaukselle on mahdotonta antaa, sillä hakusanamainosten hinnoittelu tapahtuu huutokauppaperiaatteen mukaisesti ja vaihtelee mm. yksittäisen hakusanan kilpailutilanteen, sekä siihen liitetyn mainoksen laadun ja osuvuuden perusteella.
Miten hakusanamainonta tukee mainonnan kokonaisuutta?
Google Ads kampanjat tukevat loistavasti muissa kanavissa tapahtuvaa markkinointia. Suosittelemme vahvasti Ads -mainostilin linkittämistä Google Analyticsin kanssa ja toteutamme tämän lähtökohtaisesti aina ennen mainonnan aloittamista. Analytiikan avulla mainonnan tuloksia pystytään seuraamaan tarkasti, sekä vertailemaan muiden, esimerkiksi sosiaalisen median kampanjoiden tulosten kanssa.