Tarina Keisarin uusista vaatteista on ajaton klassikko, jonka tanskalainen kirjailija H.C. Andersen kirjoitti 1830-luvulla.
Tarina on kuvaus siitä, miten räätäli onnistuu höynäyttämään keisaria lupaamalla tälle hienoja uusia vaatteita, jotka ainoastaan kaupungin älykkäimmät ja hienoimmat ihmiset pystyvät näkemään. Räätälit pyytävät palkkioksi kultaa ja hienoa silkkiä. Todellisuudessa heillä ei ole mitään hajua siitä, miten vaatteita pitäisi valmistaa, mutta he ovat helkkarin hyviä myymään ajatuksia hienoista, vaikkakin näkymättömistä vaatteista.
Entä miten tämä liittyy digitoimiston toimintaan? Aika provosoiva alku, eikö vain?
Aloitin itse Horisontilla marraskuussa 2019. Yrityksen liikevaihto oli kasvanut vuosien varrella, mutta jämähtänyt viime aikana paikoilleen. Horisontin hallitus oli tehnyt päätöksen siitä, että yritys halutaan viedä seuraavalle tasolle ja että tarvitaan ulkopuolinen henkilö luotsaamaan firmaa hallitusti eteenpäin. Minulle soitettiin ja olin kiinnostunut, ja nyt takanani on vajaat kaksi vuotta Horisontti Mediassa sekä toivottavasti vielä sama aika moninkertaisena edessä.
Heti alkumetreillä pystyin toteamaan, että tuotannollinen tekeminen yrityksessä oli huipputasolla! Asiakkaita kuunneltiin ja heille tarjottiin nopeasti sekä kustannustehokkaasti palveluita, mikä nosti asiakkaiden näkyvyyttä ja sitä kautta myyntiä eri kanavissa. Myös myyntityö Horisontilla näytti erittäin hyvältä! Silläkin saralla asiakkaita kuunneltiin ja neuvottiin. Myynti oli vahvasti läsnä asiakaspolun vaiheissa, ja myyjät toimivat lähtökohtaisesti asiakkaiden kontaktihenkilöinä eri tilanteissa ratkoen eteen tulleita kysymyksiä ja huolia sekä tarjoten uusia huippupalveluita asiakkaan liiketoiminnan kasvaessa.
Eli kaikki hyvin? Mitä minä täällä sitten teen, jos kaikki on näin ruusuista?
Ja entä se keisari, jota vaatturit kusettivat?
Digimarkkinointiala on varsin kilpailtu ja alan toimistoja löytyy vaikka kuinka paljon. On somemarkkinointiin erikoistuneita toimistoja, kotisivujen tekijöitä ja toimistoja, joiden ydinosaaminen on Google -markkinoinnissa jne. En ota sen enempää kantaa kenelle he suuntavat palvelujaan, mutta sen tiedän, että valtaosa yrityksistä (ainakin pk-sektorilla) hakee helppoutta ja suoraviivaisuutta etsiessään sopivaa yhteistyökumppania markkinointiin. Tässä maassa on tällä hetkellä sellainen tilanne, että 93 % kaikista yrityksistä työllistää alle 10 henkeä. Tiimissä on todennäköisesti joko toimitusjohtaja tai myyntipäällikkö vastaamassa muun muassa markkinoinnista. He eivät ole kiinnostuneita neljän eri toimiston eri palveluista, vaan he haluavat yhden palveluntarjoajan, joka tuottaa heille sopivat palvelut näkyvyyden ja myynnin edistämiseksi. Varsinkin, jos kyseinen yritys on elinkaarensa alkupäässä.
Horisontti Medialla ymmärretään vahvasti niitä haasteita, joiden kanssa tämän sektorin yritykset painivat. Olemme määrätietoisesti tehneet töitä sen eteen, että prosessimme olisivat läpinäkyviä, suoraviivaisia ja helposti implementoitavissa. Ymmärrystä on aina ollut, mutta sisäiset toimintatavat ja viestintä ovat kaivanneet päivittämistä ja huolellista läpikäyntiä. Tästä syystä hyppäsin porukkaan mukaan. Näitä osa-alueita olemme nyt pari vuotta hioneet ja voin kertoa, että olen varsin tyytyväinen siihen pisteeseen, johon olemme päässeet. Älkää ymmärtäkö minua väärin – asiakaspalvelu on aina ollut huippuluokkaa, mutta kuten aikaisemmin mainitsin, voivat tietyt sisäiset toimintamallit rakoilla asiakasmäärien kasvaessa, jos niihin ei huomata tarpeeksi aikaisin puuttua. On hyvinkin yleistä, että koko yritys fokusoituu liian paljon omaan tekemiseen ilman, että kukaan on hallitusti pitämässä kiinni naruista ja seuraamassa, että eri henkilöt ja osastot keskustelevat keskenään samassa linjassa yritystä koskevien tavoitteiden osalta.
Seuraavaksi päästäänkin sujuvasti tarjoamiimme palveluihin ja siihen, miksi vertailen digimarkkinointia vanhaan satuun.
Missiomme on olla pk-yritysten luotettu kumppani digimarkkinoinnissa. Siksi tuotevalikoimamme on kehittynyt viimeisen kahden vuoden aikana palvelemaan juuri niitä digimarkkinoinnin haasteita, joita kyseiset yrityksen kohtaavat. Tuotamme pienen yrityksen liikkeellelähtöä tukevia elintärkeitä palveluja ja tuotteita, kuten hakukoneystävälliset verkkosivut, graafisen ulkoasun suunnittelun (mm. logo ja värimaailma), sekä someprofiilien luonnin ja alustojen hyödyntämisen.
Kasvavia yrityksiä tuemme enemmän pitkäjänteisellä tekemisellä, esimerkiksi ylläpitämällä ja kehittämällä maksettua näkyvyyttä Googlen haku-, Shopping- ja Display -verkostoissa. Lisäksi tuotamme sosiaalisen median pitkän aikavälin toimenpiteisiin pureutuvia vuosikelloja yritysten markkinointitavoitteiden tueksi. Meille on tärkeää, että asiakkaat näkevät meidän heille myymämme vaatteet. Siksi tuemme asiakkaiden tavoitteita säännöllisesti mm. tulosten raportoinnilla ja jatkuvalla kehittämistyöllä.
Parhaita tuloksia aikaansaaneita asiakkaitamme yhdistää tietty ennakkoluulottomuus. Hyvässä yhteistyössä olemme voineet kokeilla hallitusti tarjoamiamme ja suosittelemiamme markkinoinnin toimenpiteitä, joista palvelukokonaisuuteen ovat jääneet juuri kyseiselle asiakkaalle parhaiten kasvua edistävät ratkaisut.
Yhteistyö on siis avainsana tässä blogikirjoituksessa. Ei riitä, että markkinointitoimisto myy vain pelkkiä ajatuksia hienoista asioista, joita muut voivat kadehtia. Ajatuksia, joita asiakas ei näe, työntekijät eivät näe, yrityksen eri sidosryhmät eivät näe, ja viimeisenä sekä pahimpana; mahdolliset asiakkaat eivät näe! Ei siis synny konversiota eli ei synny kauppaa. Rahaa on käytetty (jossain tapauksissa) valtavasti, mutta vaatteet ovat näkymättömät.
Toivon pian pääseväni tapaamaan sekä uusia, että olemassa olevia asiakkaitamme kasvotusten, kunhan pandemiatilanne sen sallii. Siihen asti olemme vain yhden puhelinsoiton päässä toisistamme. Laita viestiä tai soita, niin jutellaan lisää!